G'day my readers

G'day

Gaat het goed met jullie? Hoe was sinterklaas, bewaar voor mij wat pepernoten! Ik ben nu blut, nadat me lieve neef Roy ffies langs kwam. Nee hoor, Roy! het is allemaal goed gekomen. Hoe is het weer? Lekker typisch Nederlands weer. REGEN, KOU en WIND. Hier word het langzamer had warmer. Dus bye bye warme kleding en hello bikini. Een betere omschrijving kan ik niet verzinnen. Of met andere woorden " Lekker weertje voor deze dame". Genoeg gebabbeld over het weer, want ik heb weer eens een sabbig verhaal.

Er was eens..... blabla, einde verhaal. Leuk verhaal?

Bye Alice Springs, Hello Perth

Ik verliet enge en stomme Alice Springs en ging naar Perth. Perth ondergaat momenteel een metamofose (niet lachen weer ffies niet meer hoe je het schrijft). Het is de hoofdstad van west Australie. De stad zelf is nog rustig, alles sluit vroeg en niet veel mensen waggelen rond. Na een aantal dagen rond hangen in de stad vond ik het tijd worden om verder te gaan reizen. Ik ging met een open mind naar PeterPans (reisbureau voor backpackers) en liet me adviseren. Wat leuk was en wat ik beter niet kon doen. Ik boekte 3tours; Tour 1 Esperance van Western Xposure. Deze tour is een 5daagse tour naar Southwest Australia. Tour 2 Broome van Western Xposure en deze tour is een 10daagse tour van Perth naar Broome. The last, but not less is de 1day tour Litchfield van Kakadu Dreams in Darwin.

Esperance 27okt t/m 31okt

Maandag 27okt werd ik (vroege vogel) om 07:00uur opgehaald vanuit mijn hostel in Perth (Britannia on William). Dat is vroeg voor mij, vooral als ik iedere dag kon uitslapen.

Onderweg naar onze 1e sigtseeing stop leerde ik de mensen kennen met wie ik 5dagen mee zat opgescheept. Het was echt een mix groep; 4oudjes uit Duitsland (60+), 2dove mensen uit England (40+) en 12 jongeren (20+) 2 uit Noorwegen, 1 uit Sweden, 4 uit England, 1 uit Japan, 2 uit Taiwan, 2 uit Duitsland en mij uit Nederland (Dutch Rules).

Onze stop was in Busselton. Busselton is een klein visserplaatsje met de langste houten jetty op palen (longst piled wooden jetty) in de Southern Hemisphere. Het is een wandeling van 2km en ja het kost geld om 't te bewandelen. Niet veel $2. Na de lunch hier was het tijd voor iets anders te gaan bezichtigen. We gingen naar de Ngilili Caves. Dit is een cave (ondergrondse grot) met verschillende soorten vormen van kristallen. Ik heb er geprobeerd er foto's van te maken, maar tevergeefs. Ik kan je zegeen het was indrukwekkend en leuk om te zien hoe natuur ondergronds ook mooi kan zijn. Na het rond waggelen in de cave gingen we richting onze verblijf. Maar eerst 2 pitstops. In Marget River stopte we bij een chocolate Factory. Hmmmmmmmmmmmmmm, Honger? Het was nog lekker ook. Daarna kregen we toch wel een beetje dorst, dus stopte we voor wine tasting (always good fun). De Italian had goede wijnen rood en wit. Iedereen jollig in de bus op weg naar onze verblijf. We verbleven in Cape Augusta (cape Leeuwin). Oja onderweg veranderde het weer van zon naar regen. Leuk hadden we heel toevallig vandaag (27okt) een barbie (bbq). Nouja er kan niet alles mee zitten.

Day 2 tree climbing

Dat is balen, weer regen. Regenjas aan en gaan zo je zeggen, maar deze dame had geen regenjas. Ik werd en was de hele dag nat en koud. Goed, voor de gezondheid (NIET) Terug naar mijn verhaal. Om 07:00uur gingen we weg naar de Bicentennial Tree. Deze boom heeft de hoogste top van de boom lookout in de wereld. Je kan het beklimmen en dan ben je 60meter boven de grond. Dat heb ik niet gedaan mij te hoog en het was slibberig. Ik ging met een groepje de omgeving verkennen. Iedereen was uitgeklauwteerd dus gingen we op weg naar de 2e walk in de bomen en de 3e walk tussen de bomen. Eerst de Tree Top Walk. Dat is een wandeling op een stalen hangburg door de top van 40m hoge bomen. Beetje hoog, maar ik heb het toch gedaan en foto's gemaakt in de regen. Na 10min had ik het wel gezien en ging ik de Valley of the Giants wandeling doen. Gelukkig gewoon op de vast grond. Deze bomen hebben een enorme gat in het midden en leven gezond verder. Erg impressive! Toen hadden we genoeg van bomen en gingen naar Albany. Albany is een klein dorpje aan zee. We verbleven in Albany backpackers, maar voordat we konden douchen en opwarmen hadden we een stop in town (toen heb ik maar een regenjas gekocht) en een sightseeing stop buiten town. En allemaal in de regen. We stopten bij The Gap en een Natural Brigde. Nu toch begon iedereen een humeur te krijgen, dus tijd om terug te gaan.

Day 3 National Park day

Yeah, we konden een beetje uitslapen tot 08:00uur. De 1e stop was een lookout op de top van Mt Clarence met een uitzicht op King George Sound (the outer Island) en de Albany Township. Op weg naar onze 2e stop konden we ons preparen voor onze bergje (Castle Rock) op wandeling in Fitzgerald River National park. Boven op de berg was niet veel te zien, want het weer zat niet mee. REGEN. Tijdens onze lange rit door de magnificent Stirling Ranges naar Esperance stopte we bij Bluff Knoll en nog bij Middleton Beach om ffies de benen te streken, maar dat was ook het enige wat we vandaag gedaan hadden. Aangekomen in Esperance was het hoog tijd voor Goon (goedkope 4L wijn box). Moet zeggen was een leuke avond! En we verbleven hier 2nachten (chill).

Day 4 Cape Le Grand National park

Om 08:00uur vertrokken we naar Cape Le Grand National Park om daar een bergje op wandeling te doen. Ik voelde nu toch wel mijn arme kuiten. Het was droog, Yeah! Na de wandeling hebben we 2 beaches bezocht Hellfire beach en Luck Bay. De beach en de bay was wel leuk om te zien. Einde van de dag was het shopping hour, maar ik had geen geld voor shopping, dus zat ik in een cafe koffie te drinken totdat we werden opgehaald. Om 16:00uur waren we weer terug in het hostel (YHA Eperance). Om onze laatste avond te vieren speelde we de hele avond games met alcohol (sorry, fam en vrienden, ik ben niet meer het lieve onschuldige meisje) haha. Game 1 was Shithead (een kaartspel), Game 2 on the bus (een kaartspel met alcohol), Game 3 was blow cards (een kaartspel met alcohol) en laatste game was een fruitgame (kan ik niet kort uitleggen). En weer was het erg gezellig. Deze 2 avonden was het trouwens alleen de jongeren, de rest lag te slapen. Saaie mensen, gaan ze de laatste avond super vroeg slapen.

Day 5 Last Day

Na onze gezellige avond was onze laatste dag aangebroken. Met kater mensen in de bus gingen we richting Perth. Maar natuurlijk hadden we leuke tussenstops. Eerst gingen we sufen op Wave Rock. Wave Rock is een rots met een vorm van een golf. Helaas hadden we geen surfboarden in bus, dus heb ik net als of gesurfd op een rock. Na het surfen en lunchen gingen we naar Hippo Yawn. Hippo Yawn is een rots met een vorm van een Nijlpaards gaap (letterlijk vertaald). De next stop was York. York is een historic little town. Hier hadden we een memory van de groep, een leuke groepfoto (helft van ons met een kater hoofd). Onze laatste stop was een dog cemetry. Heel apart om dat te zien. Eindelijk in Perth aangekomen, namen we afscheid van elkaar en was de tour voorbij. Op naar mijn volgende tour, die de volgende dag was.

Suprise nog een verhaal. Had je niet verwacht he van deze langzame dame.

Broom 01nov t/m 10nov

Zaterdag 01nov om 07:00uur werd ik weer opgehaald vanuit mijn hostel (Britannia on William). Beetje vroeg nog steeds.

De groep was beter, gelukkig geen grote leefdtijden verschillen. Iedereen was ongeveer tussende 20+ en 30+, including onze tourguide. De groep was niet groot en bestond uit een Irish koppel, 2 meiden uit Zwitserland, 2 meiden uit Frankrijk, 1 jongen uit Nederland (en ik). De tourguide was trouwens een super meid, had veel te vertellen over de plekken waar we naartoe gingen en was open voor onze suggestions. Ze is gewoon een toffe tourguide(Libby, i gonna miss you girl). Met mooi weer gingen we op weg naar Pinnacle desert. Pinnacle Desert is een landschap van Zand duinen met duizende limestone pilaren. Grappig om te zien. Tijd voor lunch in Hangover Bay, maar niemand had een hangover. Na lunch had iedereen weer energie om te kunnen gaan sandboarde. Dat was ech lachen en je gaat nog hard ook. Na sandboarding dat ik dit gaat vast een leuke tour worden, leuke mensen en leuke activiteiten. Onze 1e verblijf was in Kalbarri. Barbie (bbq), borrel erbij en gezellig kleppen met me mede reisgenoten.

Day 2 Wandeldag

Om 07:00uur gingen we op weg naar onze wandeling route. Wandelschoenen aan, water mee en gaan met die banaan. We liepen door het gebied van de Murchison River Z-bend. Bergje down en weer naar boven. Vermoeit, maar wel makkelijk te doen. De 2e wandeling was naar Natures Window. Natures window de naam zegt het al is een rots met een vorm een raam met een uitzicht over het berglandschap op de achtergrond. Het was een mooie berglandschap. Daarna gingen we naar Shell beach. Shell beach is een strand van klein schelpen. Was heel apart om te zien en voelde raar aan je voeten. Weer een leuke dag, dit gaat goed komen met de tour. Onze verblijf was in Denham.

Day3 Dolphin day en driveday

Rond 08:00uur vertrokken we naar Monkey Mia. Monkey Mia is een resort, waar wilde dolphines worden gevoerd. Dat was echt super leuk. Ze kwamen nog geen 2meter afstand op je af. Ik heb er leuke foto's van. (deze komen later op me site). Toen was het hoog tijd too say goodbye dolphins. We reden een stukje verder van 2uur en stopten bij een hele aparte beach met stromatolites. Geen idee wat het is, maar het zijn de oudste livings things op de planet. We reden weer ve in Hamelin Pool. Op weg naar onze verblijf in coral bay, stopten we bij Carnavon voor de lunch. Na lunch hadden we nog ffies te gaan voordat we arriveerde in Coral Bay.

Day 4 Coral Bay

Deze dag was allemaal optional. Ik heb gekozen om met Manda Rays te gaan zwemmen. Expect voor 1persoon ging iedereen mee, met deze cruise. De cruise brengt je naar Ningaloo reef (Ik denk dat deze beter is dan Great Barrier reef) Het is kleiner en heeft meer kleur in de reef. Na lunch aan board was het tijd om te gaan snorkelen met de Manda Rays. Wat zijn die vissen groot, man. Dat was echt de moeite waard. Weer een life experience rijker. Onderweg terug naar de haven, zagen we turtles en niet alleen kleine, maar ook grote. Kortom deze cruise was een super cruise!

Einde van deze dag gingen we naar Exmouth en hadden geen bezonderen tussenstops.

Aangekomen in Exmouth zag ik, dat mijn lieve mama me had gebeld. Het ging niet goed met onze lieve Baggio. Legde alles uit, ik begreep het. Mijn lieve hond was aan haar einde van een goed leven. (Baggio ik ga je missen)! Met tranen in mijn ogen gingen we naar een mooie sunset. En natuurlijk het ik een foto ervan. Dit is mijn memory aan de sterfdag van mijn Baggio. Op het einde geen leuke dag, maarja dat is het leven.

Day 5 Exmouth

Deze dag was relaxen day. 's Ochtends geprobeerd turtles te spotten, maar tevergeefs. En gingen we ook nog ffies naar Cape Range National Park. 's Middags gingen we relaxen op verschillende beaches. Beach 1 is was de mooiste, blauwe zee, wit strand en surf dudes. Daarna gingen we naar Turquoise bay om te snorkelen, maar de stroom was te sterk. Dus was het op strand liggen in de zon. Ook niet slecht.

Day 6 arriving at Karijini National park

Sorry, helaas is me internet geld op. Morgen in Hobart typ ik verder.