New Zealand

Hai,

Mijn South Island verhaal. Ik ben wel een beetje moe, heb net geraft dus lach niet om mijn spelfouten.

South Island

Na een moeilijke afscheid van Jason en mijn ouders in Melbourne stapte ik in het vliegtuig naar Christchurch (New Zealand). De vlucht duurde ongeveer 3uur en ik had het niet makkelijk om mijn tranen in te houden. Eindelijk aangekomen in de stad Christchurch viel het weer me vies tegen. Bewolkt en kouder dan Australia. Nu was het ik ben in New Zealand Now What! Folders gehaald, informatie over verschillende touren, enz. Maar nog steeds geen idee wat. Totdat een meid mijn kamer in kwam. Ik vroeg van alles, waar kom je vandaan, welke tour heb je gedaan en wat zijn je verdere plannen. Je weet wel dat soort vragen. Uiteindelijk heb ze me geholpen en heb ik besloten om dezelfde tour te gaan doen. Dus de volgende dag maandag 09feb heb ik van Stray een everywhere pass geboekt. Dit is een hop on and drop off bus. Dat betekend dat je ergens langer kan blijven als je wilt. Dinsdag 10feb heb ik mijn laatste dingetjes geregeld. New phone, mijn oude had een sim lock. Oeps vergeten te unlocken in Aussie. Niet slim, ik weet het! Oja, dus ik heb een ander nummer +64 2 1155 19 24. Ffies nog op internet gezeten en 's avonds samen met mijn kamergenoot uit wezen eten bij een mexicaan. Een goede start om mijn reis mee te beginnnen. En voor haar was het haar laaste meal in NZ.

Woensdag 11 february The real start of my trip.

In de bus werd alles uitgelegd, alle drivers hebben een bijnaam, spaceship game, drivers kunnen voor jouw je accomodation en activities regelen. Erg handig om te weten. Mijn eerste driver was nr2. We gingen van Christchurch naar Kaikoura. Kaikoura is een klein plaatsje aan de oostkust. In Kaikoura kun je met dolfijnen + seals zwemmen, whale watchen en vissen. Door het slechte weer (wind, regen) gingen dolfijnen en seals zwemmen niet door. Maar deze slimmerd had voor vissen gekozen. Ik had eerlijk gezegt niet gedacht dat het leuk kon zijn, maar het tegendeel is bewezen. We hadden wat grayfish en a little shark gevangen. Hmmm, onze avondmaal. Was erg lekker moet ik zeggen. 1nachie in Kaikoura

Donderdag 12 february

Happy Birthday mam! Op naar Abel Tasman National park. Van Kaikoura gingen we naar Picton. Vanaf hier moest ik overstappen op een andere bus. Deze driver is goed in rijden, maar is ook super gezellig, maakt leuke grappen en is een beetje gek. Toffe gozer. Onderweg was er een wine tasting stop. Zelf heb ik niet geproefd, omdat het 11:00uur was. Onze volgende stop is Abel Tasman. Abel Tasman is een national park, met een beroemde track (geen idee). Weer was het aan het regen en was het al later op de dag dus konden we niks doen, dan behalve douchen, eten, drinken en slapen. Hopen voor morgen een beter dag om een tour te doen.

Vrijdag 13 february

Aangezien het weer niet zo mee zat ging ik gekozen zelf een wandeling te doen. Toen daarna lekker niks gedaan. Abel Tasman is een zeer mooi om te zien, behalve wanneer het regent. Ik vond het wel de moeite waard om te bezichtigen. Om mijn kosten te besparen, heb ik 2nachten in een tent geslapen. Alleen door een stomme haan werd ik steeds om 06:00uur wakker gemaakt. Beetje jammer!!!

Zaterdag 14 february

Happy Valentine day! Het weer veranderde ondertussen, de zon kwam te voorschiijn. Yeeee!!! Vandaag hadden we wat tussenstops en foto stops voordat we Barrytown bereikte. Barrytown is een mini town van 1straat en 1bar aan de westkust. Hier was op zich niet veel te doen, maar 1ding was een unieke ervaring bone craving. Je maakt een design op een bot van een koe. Daarna gebruik je allerlei soorten machines en dingetjes om je design te ontwikkelen. Was great fun! 's avonds hadden we een valentines dress up party. "Iedereen" van de stray bus was verkleed, behalve de ('locals') kiwi's. Oja er was ook een vrijgezellen party. Het was een zeer gezellige avond.

Zondag 15 february

Nam ik met een paar anderen een frisse duik in de zee om wakker te worden. Rond lunch time gingen we naar Franz Josef. Franz Josef is ook klein, maar heeft meer toerism. Het is in de Southern Alphines. Je raad het niet, maar er was weer regen. Boe, en ik heb morgen een heli hike. Nouja, ik zie wel wat voor weer het is.

Maandag 16 february

Heli hike verslag. Ik werd wakker en zag wat blauwe lucht. Gelukkig het is in ieder geval droog. Warme kleding aan en op naar de meeting point. We kregen daar wat instructies en nog meer bescherming. Wat spannend mijn eerste keer in een helikopter. De helikopter bracht ons naar de gletsjer (glacier) waar we een kleine hike (wandeling) hadden. De glacier was blauw en had mooie ijsformaties. Echt super! Na de hike werden we weer opgehaald en teruggebracht door de helikopter. Wat een ervaring kei gaaf gewoon. Ik kan het gewoon niet anders beschrijven. De heli hike duurde in totaal 3uur. De rest van de dag heb ik heerlijk buitengezeten in de zon. Ik was zelfs een beetje verbrand. 's Avonds heerlijk 2uur in de hot pools gelegen. Ik was met een paar anderen en die wilde naar de supermarket, dus ging ik me ze mee. Bij toeval ontmoette ik mijn oom Martin en tante Dahpne. Gezellig ffies een drankje gedaan, bijgeklept en toen weer afscheid genomen. Oja en we kwamen tot de conclusie dat we dezelfde dag (20maart) aankwamen alleen ik kom 06:25uur thuis en hun rond 11:00uur. Grappig!!

Dinsdag 17 February

Vandaag gingen we naar Makarora. Het was lekker weertje, dus vond ik het wel de moeite waard om een frisse duik te nemen in een rivier en ffies later blue pools. Het water was echt super koud! Logisch omdat het gletsjer water is. Aangekomen in Makarora was het nog steeds mooi weer. Ffies mijn bruine tint bijwerken. Zonnen met wel een lage factor!!! Oja er stond karaoke gepland, maar iedereen wilde zijn stem niet laten horen. Geen karaoke!!

Woensdag 18 February

Op naar Queenstown. Deze dag niet veel gedaan, dan behalve in de bus zitten. Tijdens onze tussenstop konden we ffies door Wanaka wandelen. Daarna stopte we bij een bungy jump plaats, omdat je daar goedkoper voor verschillende bungy jumps kan plannen. Nee, ik heb geen bungy jump gedaan of gepland. Queenstown is een bekende plaats in NZ en ligt tussen bergen in. Je kan hier ontzettend veel doen en het is nog een leuke stad ook. 's Avonds zijn we met z'n allen nog uitgeweest, erg gezellig. Voor mij was het de laatste avond met ze. Dus bye bye driver (Bagginz) and passengers. Ik bleef in Queenstown 1nacht. De volgende dag ging ik met een andere driver (Naughty and Metro!) naar het zuiden.

Donderdag 19 February

Ik ging van Queenstown naar Tuatapere. Voordat we daar aankwamen hadden we een hele mooie tussenstop in Milford Sound. Milford Sound is een toerist attractie. Je gaat met een cruise vaar je via een rivier tussen bergen en tijdens de cruise kwamen we waterfallen en seals tegen. Een beter beeld kan ik niet geven. Dit is tot nu toe het mooiste attractie wat ik gezien heb. Daarna gingen we naar ons verblijf met een tussenstop bij een supermarket. Waarom vertel ik dit, omdat ik hier mijn portomonee kwijt was geraakt. Het complete verhaal: Toen we aankwamen bij ons verblijf in Tuatapere, merkte ik dat mijn portomonee niet mee in mijn zak zat. Ik heel histerisch mij me moeder gebeld. " Mam, ik ben mijn portomonee kwijt met alles erin". Ondertussen kwam er een auto die ik herkende van onze supermarket stop. Er stapte 2jongens uit en liepen richting mij. Ze zeiden mijn naam, ik reageerde en toen was het " Wil je je geld niet meer ofzo". Moeders nog steeds aan de telefoon. " Ja, maar ik ben het kwijt". Toen liet ie mijn portomonee zien. Oh wat was ik opgelucht! Thank you, Thank you, dat was het enige wat ik kon zeggen. Ik omhelsden ze en wilde wat geld geven. Maar dat wilde ze niet hebben. God, bless them!!!

Nu ben ik weer een ervaring rijker. Zorg dat je alles hebt, dubbel check!

Vrijdag 20 February

Op naar Steward Island. Steward Island is de 3e grote island van NZ. Het eiland is niet zo groot, maar hier kan je toch verschillende tracks doen. Ik heb geen track gedaan, omdat we hier maar 1nacht verbleven Ook kun je daar verschillende soorten tours doen. Deze dag heeft niemand een tour gedaan, omdat het ten eerste niet zo lekker weer was en ten tweede niemand wilde geld verspillen aan tours. Wij hebben zelf een wandeling in elkaar gezet. Toch nog wel mooie dingen gezien. Het island is mooi, maar met de zon is het net iets mooier. Om toch nog een beetje leuk de tour te beeindigen gingen we ffies naar de bar.

Zaterdag 21 February

Moesten we vroeg opstaan om de 1e ferry terug te nemen. Het weer wat verslechterd, meer wind en regen. I was er op voorbereid op een ruige trip. Het was inderdaad een beetje ruig. Ik heb niet overgegeven, maar er zaten kinderen op de ferry en dan weet je het wel! Na een uur gelukkig weer terug op de mainland. Vanuit de ferry terminal gingen we naar Dunedin. Dunedin is een stadje aan de oostkust. Normaal word het de zonnige Dunedin genoemd, alleen vandaag was het natte Dunedin. 's Avonds uitgeweest, was wel gezellig.

Zondag 22 February

Vandaag gingen we van Dunedin terug naar Queenstown. Voor deze dag valt niks te vertellen. Oh we stopten bij 1ding wat wel leuk is om te vertellen. We stopten bij de diepste straat. Voor de rest was het een express naar Queenstown. In Queenstown bleef ik 2nachten. Om bij te komen en de volgende dag te gaan Riversurfen.

Maandag 23 February

's Ochtends ging ik Riversurfen. Riversurfen is met een bodyboard door de rivier surfen. Je staat niet op de board, je ligt de hele tijd en beweegt met je benen. Klinkt niet vermoeiend, toch is het vermoeiend. We gingen 2x surfen. De 2x was er leuk en een adventurous. Iemand duwde mij in een stroming waar moeilijk te komen was. Ik zag een rots van dichtbij en dacht shit zwemmen. Gelukkig lukte het me om daar uit te zwemmen. Alleen de toen kwam ik in een andere stroming. Maar ook daar lukte het me zelf uit te komen. Uitgeput kwam ik de 2x het water uit. Ondanks alles was het een super leuke activiteit. Ik ben blij dat ik het heb gedaan. De rest van de dag niks gedaan, lekker uitgerust.

Dinsdag 24 February

Vandaa ging ik richting Christchurch, maar stapte ik uit in Geraldine om een rafting te doen. De bus dropte mij en een paar anderen af en werden we opgehaald door de rafting company. Vandaag gingen we niet raften. We bleven 1nacht bij hun accomodation. De volgende dag was het rafting day. Dus ging ik vroeg me nest in om uitgerust de rafting te doen.

Woensdag 25 February

Rafting day! We kregen om 08:30uur een ontbijt. Voor 09:30uur moesten we de kamer uit, na het ontbijt was het alles in pakken en de backpacks/tassen in de luggage room brengen. En toen was het wachten, totdat mensen van Christchurch aankwamen en een vroege lunch was klaar gezet. Beetje jammer was het wachten, maar het was niet anders. Na de lunch werden we in onze bescherming lagen gehezen. Toen iedereen klaar was werden we naar de rafting begin gebracht. Toen met het verdelen van boten kwamen tot de conclusie dat we met 8mensen waren. De max was 7mensen. Dus ik offerde me op en ging in een andere boot. Ik was blij eigenlijk dat ik dat had gedaan. Nu zat ik tenminste met mannen in de boot. Eerste paar rapids waren niet zo. Maar de laatste waren wel cool. Oja ik met met een beetje hoogtevrees ben van een rots van 10meter afgesprongen. Goed he, althans ik vond het goed van mezelf! De laatste rapids wilde we gaan surfen met de boot, alleen de boot vielde om. Ik zat helemaal vooraan en wilde in onder de boot te recht komen. Ik zwom weg van de boot, maar belanden weer een golf, waar ik amper uit kwam. Gelukkig was mij instinct keep swimming. Mijn lifejacket hielp ook! Ik kwam boven en zag niemand van onze boot. Wel een andere boot, ik hield me daarmaar aan vast. Uiteindelijk kwam mijn boot in zicht en kon ik weer in mijn boot klimmen. De trip duurde ongeveer 2,5uur in totaal. Het was een awesome ride! Ik vond het een super rafting! Na de rafting hadden we een bbq, een terug blik op de rafting + foto's en werden we terug gebracht in Christchurch.

Donderdag 26 February

Ik ben nu in Christchurch en heb een dagie vrij. Ik heb mijn volgende reis gepland. Ik ga morgen naar Kaikoura. Ik probeer deze keer met Seals te zwemmen. Hopen voor rustig weer. Het mag bewolkt zijn en regen, maar please geen wind. Vanuit Kaikoura ga ik naar Wellington naar het North Island. Ik zal weer een dagboek bijhouden en voordat ik naar huis ga zet ik nog een verhaal van mijn advonturen van de North Island op mijn site.

Ik hoop dat jullie genoten hebben van mijn verhaaltje.